Komunalne usluge i problem nadležnosti

Koje komunalne usluge grad pruža građanima, putem kojih preduzeća i šta je od tih usluga u nadležnosti grada? Možemo da pođemo od toga koje usluge građani direktno plaćaju. Sa sajta Infostana preuzeo sam ovu tabelu i malo je adaptirao.

Dakle, Infostan samo naplaćuje ove usluge, ali za njih su nadležne različite ustanove.
Po meni najvažniji aspekt jeste da gradske opštine gotovo da nemaju nikakve nadležnosti za pružanje komunalnih usluga. One imaju komunalne i građevinske inspektore, dakle imaju udela u sprovođenju komunalnih delatnosti, ali ne i u komunalnim politikama. Sa prigradskim opštinama je nešto drugačija situacija.

Što se tiče nadležnosti, većina je na nivou grada, koji i vrši komunalni nadzor putem gradskih inspekcijskih službi. Pored JKP i JP koje građani direktno plaćaju, ima i onih koja se finansiraju iz budžeta (Zelenilo, Javno osvetljenje), dakle to su:

ЈКП “Београдски водовод и канализација”
ЈКП “Београдске електране”
ЈКП “Зеленило Београд”
ЈКП “Градска чистоћа”
ЈКП “Јавно осветљење”
ЈКП “Инфостан технологије”
ЈП “Градско стамбено”

Treba dodati i to da je dimničarska delatnost poverena preduzeću Dimničar AD. Ostale komunalne usluge koje se direktno naplaćuju od građana su u nadležnosti Republike (uključujući osiguranje, koje je u nadležnosti Tržišne inspekcije, odnosno sudova).

Možda je ovo dobro mesto da se povede razgovor o kvalitetu komunalnih usluga i problemu centralizacije nadležnosti na nivou grada. Da li su ova dva problema povezana?

5 Likes

infostan uzima elektranama 3% zato što im radi naplatu.
napalata elektrana korisnicima daljinskog grejanja je paušalna.
pokušavamo mesecima da utvrdimo da li je i protivzakonita. na kraju godine su zakonom obavezani da izdaju finalnu priznanicu korisniku - što se ne dešava.
nekoliko zgrada (iz 70tih prošlog veka) na novom beogradu trenutno plaća oko 20% manje troškove grejanja od ostalih. plaćaju po utrošku. elektrane taj način plaćanja zainteresovanima danas onemogućavaju

1 Like

Bilo bi interesantno razložiti svaku od ovih usluga, te šta se za njih dobija.
Npr. “ekološka zaštita” - koliko i kakvih je projekata realizovano za sredstva prikupljena na ovaj način.
Naravno ovo uključuje i analizu budžeta, što će tek biti posebna tema. :slight_smile:

1 Like

Evo ovde @membrane.macura Nazivi i predlozi kategorija

Čuh juče da ta naplatu po učinku radi privatna firma koja je instalirala merače, a koja, gle čuda, ima veze sa najvažnijim bratom u Srbiji.

u ovom slučaju obračun vrše toplane
evo detaljno kako to ide

2 Likes

Pod svežim sam utiskom, pa se nemojte ljutiti ako je bolje da negde drugde na forumu postavim ovo pitanje.

Ko je u pola šest posle podne nadležan da otvori stan u kojem je poplava, a vlasnik ne može da se dobije na telefon? Poplavljen stan ispod, lift, stepenište…

Pozvani su vatrogasci, policija, komunalci itd. Jedni tvrde da se u stan ne sme provaliti, drugi kažu da sme uz prisustvo svedoka, treći da može samo uz sudski nalog…

Taj sudski nalog nas je totalno oborio, pa smo otišli u policijsku stanicu, gde su rekli da je potrebno prvo dozvati bravara i vodoinstalatera, dva svedoka, pa policiju da obije vrata. Nije im palo na pamet da krenu s nama odmah iako je zgrada na dva minuta od stanice.

Za sve to vreme voda iz stana nezaustavljivo ide iako je zatvorena glavna voda u zgradi.

Srećom, vlasnik je dozvan preko sedam brda, tri fejsbuka i jednog Brankovog mosta, pa je došao nešto pre sedam.

Ali, kojoj službi verovati? Sve su dale različite tvrdnje, a policija je čak jedno rekla telefonski, a drugo lično.

2 Likes

Evo jednog sličnog iskustva:

“Ненад Вујић, адвокат, тврди да Мирјана М. није угрозила права свог комшије.
– По Закону о облигационим односима, особа има право на самопомоћ, то
јест да отклони не само ону штету која је настала, него и да је спречи.
У овом примеру Мирјана М. је могла без изричитог овлашћења комшије да
отвори стан јер то практично ради у његовом, свом и интересу других
комшија који трпе штету – наводи Вујић.”

http://www.politika.rs/scc/clanak/187714/Београд/Кад-вода-надире-кроз-плафон-а-комшије-нема

1 Like

Koristan tekst. Hvala mnogo :slight_smile:

1 Like

Evo opet slične situacije:

2 Likes

Umesto da slučaj rešava stvar, najbolje bi bilo da kućni savet ima ovlašćenje da uđe u takve stanove. Ili upravnik zgrade, kad se već uvodi kao obavezna služba, licencirana ili kako već…

Sta mislis o ovome @Buba?

Cirilo je iz ventila jednog radijatora, nazvali smo majstore koji su to sredili i sad su mi ostale samo fleke na zidu i plafonu i pokidani živci. Ali, ni za to, verovatno, niko nije nadležan.

Za ovo poslednje: vlasnik stana u kome je curelo treba da podnese zahtev za naknadu štete. Zahtev se upućuje na adresu Beoelektrana (može i telefonom).
Na procenu štete dolaze zaposleni iz Beoelektrana i veštak osiguravajuće kuće.

Šteta se, po proceni, isplaćuje u roku od oko 30 dana.

Po novom Zakonu upravnik u ovakvim situacijama IMA pravo da reaguje.Sutra pisem i o kom clanu zakona se radi.A i do sada je moglo da se udje u tudji stan uz dva svedoka i predsednika kucnog saveta.Mislim da je to “pravo na samopomoc”.Naravno mora zapisnik i potpis.Jer se smatra da ti ne samo da stitis svoju imovinu vec i onog iz cijeg stana je poplava jer ce naravno doci i do unistavanja njegove imovine.I uvek sam bila pobornik toga da se predsedniku kucnog saveta mora datu kontakt telefon.Cak za one koji ne zive u BG-u i kontakt telefon nekoga ko moze brzo da dodje u ovakvim situacijama

2 Likes

Buba, hvala! To je važna informacija. Čekamo član zakona…

1 Like