Politika taksi prevoza


#1

Pretpostavljam da ne treba trošiti reči o tome da je taksi prevoz u Beogradu skup a kvalitet usluge nizak. Predlozi za promenu mogu se sažeti u tri tačke, koje Stojanović i drugi analiziraju u ovom radu iz 2012:

Nova politika taksi prevoza
Kao što smo videli, postojanjem kartela (koji garantuje grad Beograd) u sektoru taksi prevoza najveći trošak trpe građani, korisnici taksi usluga, ali i sam grad koji ostaje bez određenih sredstava. Ovim radom predlažemo tri mere za koje smo sigurni da bi doneli jeftiniji, kvalitetniji i pouzdaniji taksi prevoz. One su:

  1. Ukidanje ograničenja broja taksi vozila
  2. Ukidanje regulacije cene taksi usluga
  3. Omogućiti licenciranje svih taksista i uvesti sistem fiskalnih kasa

Možemo da pokrenemo diskusiju o tome da li su ovo mere oko kojih se slažemo, koje bi bile posledice, na koji način bi se odrazile na javni prevoz u Beogradu, ali možda i važnije od toga: Koje su druge mere kojima bi taksi prevoz u Beogradu mogao da se unapredi?


#2

Povezano sa ovim su i vesti koje su dosle sa posete AV Americi, da ce Uber investirari u srbiju.
Malo o tome:


#3

Ovo oko taksija je državno pitanje pre nego lokalno beogradsko, mada je ovde najizraženije. Celu materiju reguliše Zakon o javnom prevozu, koji i određuje da je grad taj koji određuje broj taksista kao i regulisanje cene usluge, ali ne zadire u fiskalizaciju - od koje je su po Zakonu o fiskalnim kasama oslobođeni zajedno sa parkinzima, autobuskim prevoznicima i sl. Problem za Uber i slične aplikacije koje same obračunavaju cenu vožnje je taj što je našim Zakonom o javnom prevozu određena striktna uloga taksimetra kao jedinog mogućeg načina određivanja cene vožnje. Znači nema ni “dogovorićemo se”. Sve se to pravdalo borbom protiv “divljih” taksista mada je meni to “divlji taksista” oksimoron :slight_smile:


#4

Uber samo može da pogorša trenutno stanje. Evo kratkog pregleda problema, mada su brojniji: https://www.jacobinmag.com/2014/09/against-sharing/

Ovo istraživanje je meni neubedljivo i jezivo zato što ne razmatra situaciju taksista. Jedino se slažem sa trećom tačkom. Taksisti se često žale i demonstriraju, tako da je jedini način da se razgovara sa njima. Ovako radikalna liberalizacija ili prosto spuštanje cena će samo produbiti njihovu već lošu situaciju.

Da li neko zna koji su zahtevi?

Takođe, mislim da treba promišljati taksi prevoz tek nakon jasnog modela za javni prevoz - taksi prevoz treba izbalansirati sa politikom smanjenja upotrebe automobila. Recimo, jedna od mogućih tački može da bude subvencionisanje hibridnih automobila. Eko-taksi postoji u mnogim evropskim gradovima, čak i u Nišu.


#5

Ovih nedelja je aktuelan sukob na osi taksisti-car:go platforma, pa ozivljavam ovu temu, mislim da bi trebalo imati stav.
Takodje mozda valja razmotriti predlog o nekom skupu “medijacije” gde bi se islo ka donosenju predloga koji bi bio zadovoljavajuci za obe strane i gradjane na kraju, kada vec od strane grada zvanicno nema nekog predloga…


#6

Kao i mnoge druge stvari koje se tiču gradskih politika tako i ovde postoji splet nerada, nesposobnosti, interesa i uticaja raznih interesnih grupa i neformalnih (poprečnih) autoriteta koji održavaju ovo stanje.
Naravno, kao i sve drugo, i ovde bi najbolje bilo početi od nule i uspostaviti nova pravila nastala iz dijaloga i potreba građana.

Uvođenje tipskih vozila (električnih? hibridnih?) bi bio dobar početak za rešavanje problema sa “divljim” taksistima, broj potrebnih vozila (licenci) bi se tako lakše utvrdio i kontrolisao itd.

Medijacija je u ovom trenutku besmislena jer aktuelna situacija nije čisti proizvod sukoba dve strane oko prava na rad.


#7

Mislim da ovde uopšte nismo sagledali trenutnu situaciju, što je bitno za razumevanje postojećih problema i njihovo rešavanje.
Da li znamo zašto danas postoji limitiran broj taksista i zašto postoji minimalna cena vožnje u Beogradu? Koje povlastice i koje obaveze danas imaju taksisti? Kako se dobija taksi licenca?


#8

Hibridna vozila ne treba mešati sa problemom divljih taksista. Problem divljih taksista vrlo lako može da se reši ako postoji politička volja za tim, a evidentno je da to nije slučaj. Ne postoji regulativa i/ili tehnološko rešenje (tx tablice poslednji primer) koje neće biti izvrdano, kada ne postoji volja da se problem stvarno reši.


#9

Koliko sam ja shvatio zahtevi su ovi:

Primarni zahtev taksista jeste tretiranje vozila kao sredstva za rad, odnosno odbijanje poreza na delove i sl. Ovo lično podržavam.

Zatim strožije licence jer su u fazonu da time izlaze na kraj sa divljacima. Ali tu je i pitanje broja taksi vozila i to mi je apstraktno moram da priznam.

Tek treća je pitanje CarGoa i tu su po meni potpuno u pravu. CarGo je pronašao rupu u zakonu i sad praktično taksista mora da plaća licence i polaže testove dok ovi imaju The Aplikaciju. Bilo je gospotvanje obojice an N1. Taksista je bio malo nejasan ali je par puta istakao tu suštinu.


#10

Tipska, ne hibridna ili električna.
Vozila za taksi prevoz bi mogla da se distribuiraju po jasnim uslovima čime bi se onemogućilo da divlji taksisti dođu do takvog sredstva za rad.

To da li bi mogla da budu električna ili hibridna je zbog ekologije.


#11

Ko bi bio vlasnik tih vozila?
Ja i dalje mislim da komplikovano tehnicko resenje i dalje nece funkcionisati u praksi ako ne postoji politicka volja da se problem resi. Do sad smo distribuirali TX tablice na jasan nacin koji je trebalo da spreci postojanje divljih taksista, pa to ne radi.


#12

Sto se tice limitiranja broj taksi vozila u gradu, mislim da to postoji prvenstveno zbog toga sto je taksiranje jedan od najlaksih poslova za zapoceti. Ako bi svako ko ostane bez posla u bilo kojoj industriji a ima kola (i eventualno smartfon za navigaciju) pokusao da taksira i tako zaradi za zivot svi postojeci taksisti koji zive od taksiranja bi bili u ozbiljnom problemu. Jos ako recimo otplacuju kredit za auto koji su kupili pre par godina, rizikuju da ostanu bez mogucnosti da se uopste bave taksiranjem, jer ce ostati bez vozila.


#13

To bi dobili iz dijaloga. U Srbiji postoje udruženja (taksi firme) sa sopstvenim vozilima ali i udruženja u kojima taksisti voze svoja privatna vozila registrovana na preduzetničku radnju.


#14

Kako je saopšteno nakon sastanka, Zakonom o izmenama i dopunama zakona o prevozu putnika u drumskom saobracaju predviđene su odredbe kojima će biti onemogućeno i sankcionisano nezakonito organizovanje taksi prevoza putem interneta i drugih elektronskih medija, kojima se omogućava obavljanje taksi delatnosti od strane firmi koje angažuju lica koja nemaju odobrenje za obavljanje taksi prevoza.

Ovde će sad verovatno uslediti polemika oko toga šta je zakonski, šta nije. Jer ukoliko sam ispravno shvatio Car Go ni ne posluje po Zakonu o prevozu putnika nego po Zakonu o pružanju usluge prevoza (ili tako nešto) što su limo servisi, profesionalni vozači itd.


#15

http://www.nedeljnik.rs/politiko/portalnews/zorana-mihajlovic-ne-postoji-nijedan-jedini-razlog-za-strajk-taksista/


#16

Возио сам такси четрнаест година и био најсрећнији када сам нашао други посао и решио се те беде. Беде, зато што су законска решења предвиђала само обавезе а никада повластице које су имала друге превозничке категорије. Цар.го и Убер гасе струку и као такви нису добродошли и не могу да учествују у превозу. Систем у коме било ко може да се бави такси превозом угрожава егзистенцију таксиста и њихових породица. Прича о нелегалним таксистима само разводњава проблем јер исти требају овој издајничкој власти да би држали тензију у народу. Хоћу да кажем да се таксисти који поштено раде свој посао, а такви су у већини, посматрају кроз призму ових дивљака и гурају на дно друштвене лествице. Лично мислим да су и Цар.го и Убер и Лифт, производ новог светског поретка чији је циљ поробљавање човечанства зарад неколико будућих господара.


#17

Ko je kriv taksistima što rađe hoće da grickaju semenke na stanicama, pljačkaju turiste i j… mater ako hoćeš da se odvezeš 500 metara istim? I taj srpski mentalitet, da komšiji crkne krava. Zašto se ne izbore za normalna prava, kao što su: ukidanje broja taksista, smanjen ili ukinut porez na gorivo i uvoz automobila itd. Kao da živimo u XVI veku se ponašaju. Npr. moji roditelji ni ne znaju za te aplikacije, a niti ja ih ne koristim, već ako moram sednem u taksi. Tehnologija uzima svoj danak i istina je da taksisti ispaštaju. Pored zahteva koji sam napisao gore koje bi mogli da traže, nek se učlane lepo i u Car:Go i nek imaju dupli izvor prihoda, ali onda nema sedenja na stanicama, čitanja novina itd. Da bi radili tako i plus da se im zakonski olakša poslovanje (gorivo i kupovina automobila) svima bi bilo super.

I naravno da ne zaboravim, stroga kontrola poslovanja taksista i najstroža kaznena mera za “divljake” - oduzimanje automobila.


#18

Medijacija bi bila odlicna. Obe strane treba ujediniti. Taksisti treba da su na platformi i lakse bi dolazili do voznji, a platforma bi imala vise resursa i zadovoljnije korisnike… sve zajedno na korist putnika. Govorim iz iskustva Holandije i Ceske gde su taksi vozaci zadovoljni saradnjom sa uberom zato sto im preko Ubera stize znatno vise zahteva za voznju i umesto da pola dana budu na stanici oni voze i zaradjuju vise iako su nesto nize cene. Putnici u 7-8 od 10 slucajeva preko Ubera dobijaju svakako taksi vozaca te samim tim pouzdaniju i sigurniju uslugu ali sa dodatnim pogodnostima u smislu bezgotovinskog placanja, poznate rute, unapred iskomuniciranog troska i dobijanja racuna na email…


#19

Ako se ukida Car:Go onda da ukinemo i mobilnu telefoniju. Da nema CAR:GO servisa okrenuo bih mobilbim rent a car agenciju i iznajmio isti taj auto sa vozačem da me preveze. I kočijaši su se pre 80godina bunili protiv automobila (taxi) pa ih je industrijski napredak izbacio iz igre. Pošta u tom slučaju treba da štrajkuje da se ukine e-mail, i svi oni koji na taj način šalju račune. Prilagodi se ili nestani. Surova realnost.


#20

Ljudi, nije stvar u tehnologiji nego u izvrdavanju zakona. Dakle da bi neko imao oznaku TAXI na svom krovu on mora da polaže testove, plati licence, poštuje neka pravila itd…

Onda dođe neko drugi i doseti se da prima porudžbine onlajn i pruža istu uslugu ali se na papiru ne zove taksi nego limo servis i ne mora da plati ni ispoštuje ništa od navedenog. I to je po vama tehnološki napredak?

Pa tom logikom sutra neko može po (verovatno postoji) Zakonu o odlaganju otpada početi da sahranjuje pokojnike na primer ili će po Zakonu o pružanju kozmetičkih usluga (nagađam, pretpostavljam da postoji nešto slično) nadrilekari da preko aplikacije nude meleme za sitna oboljenja poput zaušaka. Šta fali?

To jednostavno nije pošteno i ta priča je jednostavno važnija od toga da li su taksisti tehnološki nepismeni ili šta god. Ovo je direktan udar na javni interes i meni je neverovatno da ljudi u ime napretka skaču da budu drveni advokati privatne firme.

Btw bar dva puta nedeljno se vozim taksijem i nemam previše primedbi.

Moj vid kompromisa bi bio sličan ovom gore. Grad bi mogao da od ovoga otkupi Aplikaciju od Car.Goa i naredi taksistima da je koriste. Taksisti bi mogli da dobiju da je auto sredstvo za rad ali da se onda pozdrave sa voženjem u privatne svrhe.

Divljaci su nadležnost komunalne policije što je druga tema.