Pristupačnost se procenjuje na osnovu standarda koji objedinjuje “Pravilnik o tehničkim standardima planiranja, projektovanja i izgradnje objekata, kojima se osigurava nesmetano kretanje i pristup osobama sa invaliditetom, deci i starim osobama” objavljen u Službenom glasniku Republike Srbije broj 22/2015, ili Pravilnik o tehničkim standardima pristupačnosti kako se zvao od 2014. do 2015. godine.
Možda je će nekom biti zanimljiva istorija uvođenja standarda pristupačnosti koju možemo pratiti sa sigurnošću od 1988. godine. Te godine je u Službenom listu SFRJ br. 18/88 objavljen Jugoslovenski standard sa obaveznom primenom “Prostorne potrebe invalida u zgradama i okolini” JUS kataloška grupa U.A9.202 1988. izrađen u skladu sa dokumentom Međunarodne organizacije za standardizaciju - ISO/TR 9527 iz 1987. godine. Ovi standardi su utvrdili oblik i mere pešačkih prelaza i zona, oblik i mere mesta za upravno parkiranje vozila osoba sa invaliditetom, oblik i mere pristupa i prolaza za kretanje osoba sa invaliditetom, mere ravnih površina za okretanje invalidskih kolica. Uskladu sa pomenutim ISO standardima, 1991. godine u Službenom listu SFRJ, br. 3/90 objavljeni su JUS U.A9.206 1990. standardi čiji su predmet bili: oblik i mere rampi, vetrobrana na ulazima u javne objekte i stambene zgrade, podesta ulaza u zgradu ili stan, slobodni prostor za kretanje oko vrata, prostori za obedovanje i rad, oblik i mere toaleta i kupatila, kuhinjskih elemenata i uređaja, spavaćih soba. Tako je pravilnicima br. 07-05-93/59 (Službeni list SFRJ br. 18/88) i br 07-93/88 (Službeni list SFRJ br. 3/90) utvrđene mere, područje primene i veza sa drugim standardima.
Sledeća važna godina je 1995. koje je Savezni zavod za standardizaciju izdao jugoslovenski standard: Arhitektonske konstrukcije POTREBE INVALIDA U ZGRADAMA - uputstvo za projektovanje JUS ISO/TR 9527 kataloška grupa U.A9 (identičan sa ISO TR 9527:1994), objavljen u “Službenom listu SRJ” br. 47/95. U predgovoru stoji da je “Ovaj standard pripremila Komisija za standarde iz oblasti građevinskih konsrukcija - prostorne potrebe invalida u zgradama i okolini, a prevod je sa engleskog jezika međunarodnog tehničkog izveštaja ISO TR 9527:1994 Building construction - Needs of disabled people in buildings - Design guidelines.”
U predgovoru se navodi da je ovo tehnički izveštaj tipa 3 koji je pripremio tehnički komitet ISO/TC 59, arhitektonske konstrukcije potkomitet SC 1 Dimenziona koordinacija i ističe se: “da odredbe ovog izveštaja ne predstavljaju standardizovane zahteve već samo uputstva. U pripremi uputstava korišćeni su brojni izvori informacija, mada je jasno da još uvek predstoji posao oko vrednovanja nekih kriterijuma koje ono sadrži. Objavljeni materijal je baziran na istraživanjima koja se sprovode od sredine osamdesetih godina. Nova istraživanja i propisi ili zakoni na nacionalnom (kao što su ANSI standard, propisi koji prate Zakon o invalidima Amerike - ADA, kanadski i japanski standardi) mogu predvideti veličine koje se razlikuju od ovih koje su date u ovom tehničkom izveštaju, koji je u osnovnim pitanjima ispravan.”. U uvodu se navodi da “Problemi invalida, u meri u kojoj predstavljaju praktičan izazov za planere i arhitekte, su posebna briga Radne grupe Međunarodne organizacije za standardizaciju. Ta grupa, koju je osnovao Tehnički komitet za arhitektonske konstrukcije ISO, smatrala je za potrebno - posebno imajući u vidu značaj koji je dat ovom pitanju 1981. godine - da sastavi neka uputstva za planere i pomogne u formulaciji lokalnih propisa, standarda, preporuka itd. Ovaj dokument donosi tu vrstu informacija, ne u obliku standarda, već kao opšte objašnjenje osnovnih i posebnih potreba invalida, mada on može poslužiti i kao dokument za objašnjenje funkcionalnih potreba invalida. ”
Već iz uvodnih delova uputstva (Istorijat, Pristup i Primena) jasno se vidi da je Uputstvo u skladu sa Konvencijom UN o pravima osoba sa invaliditetom
> iako prevod na srpski jezik ne koristi ispravnu terminologiju: “U planiranju životne sredine, invalide ne treba tretirati kao grupu koja zahteva specijalni tretman. Treba izbegavati specijalne mere u korist više principijelnog i generalnog pristupa.”, “Osnovna pristupačnost u životnoj sredini treba da obezbedi da ne postoje prepreke između invalida i njihovog učešća u uobičajenim (normalnim) aktivnostima. Ovakva preimućstva sredine značajna su ne samo za invalide, već i za decu i starije osobe.”. U tekstu se savetuje da “može biti bolje rešenje zadovoljiti se nekim razumnim zahtevima na kratak rok, a dugoročno planirati postepena unapređenja ka boljoj pristupačnosti.” jer “Previše visoki zahtevi mogu značiti da u praksi ništa neće biti primenjeno”. U delu Primena se navodi da “ima relativno malo zahteva koje invalidi iznose da bi se postigla osnovna pristupačnost i oni se mogu lako ostvariti u fazi planiranja zgrade, a mnogi od njih mogu se ustanoviti za vreme rekonstrukcije. Štaviše, mnogi od tih zahteva mogu se zadovoljiti preuređenjem postojećih uslova bez preduzimanja opsežnih izmena i adaptacija. U svakom slučaju, da bi se obezbedila praktična i ekonomska primena, zahtevi treba da budu formulisani i uzeti u razmatranje u početnoj fazi planiranja i izgradnje.”
Kao zaključak se navodi da “cilj treba da bude da se zadovolje neke osnovne potrebe u celokupnoj uobičajenoj životnoj sredini, a da se posebne individualne potrebe zadovoljavaju fleksibilnim i prilagodljivim rešenjima.”.
Konačno, 1997. godine donet je Pravilnik o uslovima za planiranje i projektovanje objekata u vezi sa nesmetanim kretanjem dece, starih, hendikepiranih i invalidnih lica. Pravilnik je objavljen u “Službenom glasniku RS”, br. 18/97.
U uvodnim odredbama ovog Pravilnika navedeno je da se njime: “razrađuju urbanističko-tehnički uslovi (u daljem tekstu: uslovi) za planiranje prostora javnih saobraćajnih i pešačkih površina, prilaza do objekata i projektovanje objekata (stambenih, objekata za javno korišćenje i dr.), kao i posebnih uređaja u njima, kojima se obezbeđuje nesmetano kretanje dece, starih, hendikepiranih i invalidnih lica (u daljem tekstu: lica sa posebnim potrebama u prostoru).
U članu 2. Pravilnika stoji da su objekti za javno korišćenje: “ u smislu ovog pravilnika jesu: bolnice, domovi zdravlja, škole, domovi za stare, rehabilitacioni centri, sportski i rekreativni objekti, banke, pošte, poslovni objekti, saobraćajni terminali, objekti za potrebe državnih organa i organa teritorijalne autonomije i lokalne samouprave i drugi objekti.”
Članom 2. je tako odgovoreno i na čuveno pitanje: “Šta sve treba da bude pristupačno?”. Sve.
U sledećem postu možete da čitate o važnim izmenama koje je ovaj pravilnik doživeo 2013. godine i 2015. godine u dinamičnom okruženju infrastrukture i građevinarstva. Kao podzakonski akt zakona koji je pretrpeo i još uvek trpi mnoge izmene i dopune: Zakona o planiranju i izgradnji.