Gradsko stambeno - gradski hauzmajstori, fond za investiciono održavanje ili nešto treće

Svako ko se ikad suočio sa investicionim održavanjem zgrada u deset centralnih BG opštinapre ili kasnije je morao da natrči na Gradsko Stambeno, JP namenjeno održavanju zajedničkih delova stambenih zgrada, uređaja i instalacija u njima, nekadašnji SIZ stanovanja.

Sam SIZ stanovanja bio je ono što bismo savremenim jezikom nazvali fond koji je popunjavao svoja sredstva iz stanarina koje su plaćali korisnici društvenih stanova a iz čega je između ostalog vršeno održavanje zgrada, koje su i same bile društveno vlasništvo. Stoga i ne čudi što je sa masovnom privatizacijom stambenog fonda tokom ratnih 90ih prestao veliki priliv sredstava u fond što je za direktnu posledicu imalo pad kvaliteta i obima investicionog održavanja zgrada. Od 2005 Gradsko stambeno postoji u sadašnjem obliku i pod sadašnjim imenom.

Finansira se od sredstava koja građani uplaćuju po Ugovoru o održavanju i to 7,4496 din/kvm u zgradama bez lifta i 11,4786 din/kvm u zgradama sa liftom mesečno. Istom preduzeću se plaća i usluga održavanja higijene u hodnicima i to po ceni 217,91 din po stanu . Sredstva namenjena investiocionom održavanju se prikupljaju u fondu i mogu se koristiti samo za usluge Gradskog stambenog, što se pokazalo kao višestruko skuplje nego kada se za iste usluge angažuju privatni preduzimači.

Ono što, međutim u mnogome opredeljuje građane da koriste usluge Gradskog stambenog jeste činjenica da oni obezbeđujuju i kreditiranje kroz plaćanje tih istih usluga na rate, a vezano uz plaćanje ostalih usluga kroz uplatnicu INFOSTANa. Dodatan uslov za korišćenje usluge Infostana jeste postojanje Skupštine stanara tj Stambene zajednice na osnovu čije odluke se onda i pokreće celokupna procedura procene troškova, predmera i predračuna za potrebne radove i sl.

Ovakva postavka stavlja Gradsko stambeno u monopolski položaj na tržištu investicionog održavanja zgrada, a uz novi zakon o zgradama praktično nameće obavezu Stambenim zajednicama pretnjom drakonskim kaznama i obavezno korišćenje njegovih usluga.

Kako je u pitanju javno preduzeće, diskusija o njegovim daljim planovima i razvoju se prirodno nameće kao tema javnog dijaloga a sa ciljem definisanja politika koje to prate. Stoga, uzimajuću prethodno u obzir, otvaram temu.

1 Like

Najcesce pitanje koje postavljaju stanari, u razgovorima koje vodim u poslednje vreme vezano za Zakon o stanovanju,jeste upravo pitanje vezano za sredstva kod gradskog stambenog preduzeca.Generalno ljudi su veoma nezadovoljni kvalitetom usluga koje im se (NE) pruza.Slusam samo prituzbe.Osnovni problem jeste nemogucnost upravljanja tim sredstvima,a da ne govorim o tome da nemate mogucnost izbora izvodjaca i cene.Dakle,neko prikuplja vasa sredstva,rukovodi njima i vrsi nadzor.Strasno.Ono sto smo nezvanicno culi na obuci je da se to preduzece u ovom obliku gasi od Nove godine.Za ovo nisam sigurna.Kod nasih ljudi se ovo preduzece dozivljava kao nekakav garant da ce poslovi nekada biti obavljeni.Cena radova je minimum duplo veca nego da sami nadjete majstora sa kojim cete direktno ugovarati cenu.Uporedjivala sam sa komsijama iz susedne zgrade ,koja je ista kao moja,kada smo krecili.Oni su skoro duplo platili istu uslugu.Zahtevi za izvodjenje radova kod njih stoje nerazumno dugo.Licno sam trazila nova vrata jos u decembru prosle godine.Kada pozovem kazu da jos nije dat nalog.Uvodjenje prinudnih upravnika ce favorizovati ovo preduzece jer u zgradama u kojima nema firme koja odrzava zgradu,oni ce biti nametnuti.Kompleksna tema,ali neophodna i pozeljna.

1 Like

Kolika je bahatost i koliki su monopolisti Gradsko stambeno moze se videti iz naseg primera…Mi smo dobili ponudu od njih za sanaciju prokišnjavanja ravnog krova. Cekali smo vise od godinu dana na odgovor, U tom periodu nam je od prokisnjavanja pao deo plafona na poslednem spratu a u stanovima se sliva voda po zidovima i elektrcnoj instalaciji i sve vreme se prosiruje steta. Ponuda koju smo dobiili je 50% skuplja od trzisne a da pri tome u ponudi nisu obuhvaceni radovi za termoizolovanje koji su po Pravilniku o energetskoj efikasnosti zgrada obavezni da se urade. Takodje nam nisu date jedinične cene , nemamo rezultate premera na osovu kojh se dostavlja ponuda niti grafička dokumentacija za sve pozicije radova, bez predloga ugovora u kome treba da budu definisani obaveze odgovornosti izvodjaca i nas kao investitora, i da li dobijamo projekat izvedenog stanja, atesnu i projektnu dokumentaciju i garancije . Rok i kolicine materijala koje su dali ne odgovaraju stvarnom stanju … Takodje su nas bukvalno ucenili jer kako im pise u ponudi ako odbijemo njihovu ponudu ili je ne postavimo u datom roku ne snose dalje odgovornost za problem koji treba da se resi a vise od 30 godina osim 6m kvadratnih ispred zgrade koji su asfaltirali nista nisu uradili kod nas a novac su uredno nam uzimali.
Eto nase tuzne price… Idemo sutra da im se obtatimo dopisom, da dostave sve potrebno sto nedostaje ponudi izvodjaca i korigovanu cenu, za koji znam da ih bas briga jer im se moze…

1 Like

Oni ce se lepo ograditi time da su pomenuti radovi investiciono odrzavanje a vas fond je tekuce odrzavanje.Ponuda koji su vam dostavili je za njihove komercijalne usluge i moze da bude kolika god hoce.

Hvala na pojasnjenu ! Javicemo sta su nam odgovorili ( a ko zna kada ce to biti jer pune 2 godine cekamo da nam odgovore i da nam se resi problem…)

Dobar dan Buba,

vidim da se razumete u tematiku.

Mozete mi molim Vas objasniti, da li po zakonu mora da se placaju oba fonda- onaj pri Gradskom stambenom za odrzavanje zgrade + investicioni fond za odrzavanje zgrade, ili moze izabrati samo jedan?

Po ovome (https://bu3.studio.rs/naknada-za-upravnika/?unapproved=51&moderation-hash=3fe96e89502c5d84ae8b064da9b395a9#comment-51) ako dobro razumem ova 2 pasusa je planirano da Investicioni zameni placanje odrzavanja preko Gradskog stambenog, zar ne:

“Zakon predviđa dva tipa održavanja investiciono i redovno održavanje. Minimalni iznos za redovno održavanje po stanu nezavisno od kvadrature iznos: 469,11 dinara za zgradu sa liftom, dok se investiciono održavanje plaća minimalno 7,82 dinara po kvadratu stana.”

"Iz gornje tabele se može videti da nam novi zakon donosi uštedu za većinu stanova, osim za stanare iz najmanjih stanova čiji bi troškovi bili uvećani za 125 dinara mesečno.:

Hvala unapred!

Pogrešno tumačenje Zakona.Zakon predvidja tekuće održavanje koje je obavezno i investiciono održavanje,koje po mišljenju ministarstva nije.Po mom mišljenju potrebna su oba fonda i ja ne uzimam zgrade koje neće investicioni fond.Tekuće održavanje ako imate kod GS ne plaćate dodatno.Investiciono NEMATE kod njih.Dakle,ako je u pitanju neki veći kvar ili recimo zamena interfona oni vam šalju ponudu koju dodatno plaćate.Naravno da ne možete da utičete na cenu radova,izbor firme koja to radi…Vi kao stambena zajednica možete da uvedete i dodatno tekuće održavanje.To je vaša stvar.Dakle,nikakvo investiciono održavanje nemate kod Gradskog stambenog.I bolje je da izdvajate novac na svoj račun jer vam je on uvek dostupan i vi birate ko će vam raditi popravke i po kojoj ceni.Takodje ona računica plaćanja upravnika nije dobra jer su porezi na ugovor o delu prilično veći nego što je neko obračunao.Dakle da sumiramo.Tekuće održavanje je obavezno.Investiciono nije ali je poželjno

1 Like

Mislim da Buba nije u pravu (bar kad je Beograd u pitanju). Naime Skupština grada Beograda donela je Odluku o minimalnoj visini iznosa tekućeg održavanja zajedničkih delova zgrada, visini iznosa naknade u slučaju prinudno postavljenog profesionalnog upravnika i minimalnoj visini iznosa na ime troškova investicionog održavanja zajedničkih delova zgrade na teritoriji grada Beograda (“Sl. list grada Beograda”, br. 50/2018).
Kako je pomenutom Odlukom utvrđen minimalni iznos izdvajanja za investiciono održavanje, isti je obavezan na teritoriji grada Beograda.
"https://www.paragraf.rs/propisi/odluka-o-minimalnoj-visini-iznosa-tekuceg-odrzavanja-zajednickih-delova-zgrada-visini-iznosa-naknade-u-slucaju-prinudno-postavljenog-profesionalnog-upravnika-i-minimalnoj-visini-iznosa.html

Jeste doneta Odluka ali onda ministarstvo izadje sa tumačenjem da investiciono nije obavezno.Pre par godina sam išla u Sekretarijat za stambene poslove gde mi je načelnica isto to ponovila.Zakon je na žalost ponekad u suprotnosti sa samim sobom.Kao da je do nekog člana pisala jedna osoba a od sledećeg druga a da nije pročitala šta je ova pre nje napisala.Lično smatram da mora da postoji i jedno i drugo.

Poštovana Buba,

Nisam uspeo a nađem sa tumačenje minstarstva da investiciono održavanje nije obavezno, ali sam našao:.

Na portalu Ministarstva stoji da: Stambena zajednica može imati rezervni fond koji čine sredstva izdvojena na ime troškova investicionog održavanja zgrade, a visina iznosa za ove troškove određuje se odlukom skupštine stambene zajednice i ne može biti niža od iznosa koji se propisuje odlukom jedinice lokalne samouprave o utvrđivanju minimalnog iznosa za plaćanje investicionog održavanja.
Ako postoje jači argumenti…

1 Like

INVESTICIONO ODRŽAVANJE

Beograd ima tu pomenutu regulativu po kojoj su definisane minimalne vrednosti za tekuće i investiciono održavanje. Neki drugi grad možda to nema pa zato mi u Beogradu smo u obavezi da plaćamo inv. održavanje, a negde drugde u Srbiji to nije tako.

Drugo pitanje vezano za to je da nije svaka zgrada bez obzira na starost isto održavana, pa tako vrednost za izdvajanje za investiciono održavanje je upitna - koja bi bila odgovarajuća vrednost za održavanje za koju zgradu?. Vojne zgrade su recimo jako dobro održavane, dok neke gde su socijalni stanovi i koje je neko drugi održavao su lošije. Ipak, grad je za sve zgrade propisao samo nekoliko kategorija i tu je verujem napravljena jedna od grešaka.

Na vrednost investicionog održavanja bi trebalo da utiče i arhitektonsko - građevinsko rešenje zgrade, vrsta materijala koja je ugrađena i njihova trajnost, broj liftova itd. Tako recimo neki soliteri koji imaju znatno veći broj stanova i ukupno stambene površine od nekih zgrada sa malo spratova, mogu imati manju površinu krova koja može procureti i ovi u soliteru će trebati da skupe manje novca i lakše će taj trošak podeliti nego ovi drugi. Isto, neka arhitektonska rešenja zgrada imaju više spoljnih površina pa će kod njih fasaderski radovi biti skuplji itd. Čini se da se o tome nije vodilo računa kada je donošen propis.

Tu se onda dodatno postavlja pitanje, da li je model za obračun za investiciono po m2 koji je u propisima adekvatan ili je trebalo ipak da to bude po nekoj formuli koja uzima u obzir i druge elemente osim kvadrature. I dodatno, naplata za investiciono održavanje po m2, realno pravi otpor kod vlasnika većih stanova da daju saglasnost za bilo koju vrednost koja je veća od minimalno propisane jer smatraju da će time biti oštećeni. Tako se stvara podela među vlasnicima koji nasuprot tome nezavisno od kvadrature imaju samo 1 glas po posebnoj jedinici, i teže se dolazi do odluke.

Svejedno, investiciono održavanje je po meni neophodno, kako za stare zgrade tako neki put i više za nove zgrade imajući u obzir često loš kvalitet nove gradnje.

GDE SU MOGUĆNOSTI ZLOUPOTREBE

Ono što još međutim nije dobro u toj celoj priči je što u slučaju prikupljanja novčanih sredstava za investicioni fond to se vrši na tekući račun zgrade koji kontroliše samo jedno lice, upravnik ili profesionalni upravnik koji bi mogli ta sredstva zloupotrebiti, a šteta može biti veća što se novac više prikuplja. Dakle, po meni, priča oko kontrole finansija zgrade nije adekvatno rešena u propisima. Kao primer jedne od zloupotreba vidim slučaj kada PU organizuje naplatu svojih usluga preko računa SZ na kome se ujedno prikupljaju i sredstva za investiciono održavanje. U slučaju kada postoje oni koji nisu izvršili plaćanje on (PU) bez obzira na to naplaćuje svoje usluge redovno u punom iznosu pri tome krnjeći deo koji je uplaćen za investiciono održavanje. Upravnik mora na kraju godine pripremiti finansijski izveštaj ali to često ne rade, niti vlasnici znaju da treba oni da ga za to kontrolišu.

Konkretno, meni ne pada na pamet da zloupotrebim fond SZ gde sam upravnik ali sam razmišljao šta ću ostaviti iza sebe, ako sredim finansije i sve uredim, kako da to ostane tako. I tu se opet javljaju problemi vezani za propise. Imao sam u momentu ideju kako bi to teoretski moglo : ako bi se pravilo više tekućih računa, jedan za tekuće održavanje koji bi kontrolisao upravnik a drugi za investiciono održavanje koje bi SZ kontrolisala preko drugih izabranih lica, to bi možda omogućilo da se smanje rizici zloupotrebe, ali nema takve mogućnosti u Zakonu. Eventualno, bi se to moglo urediti ako bi vlasnici doneli Pravila vlasnika za šta je koliko se sećam propisano da treba 100% saglasnosti što je verujem u gotovo svim zgradama nemoguća misija (problem propisa, zašto za opštu stvar kojom drugi vlasnici nisu oštećeni, a unapređuje se uređenje funkcionisanja SZ nije dovoljno recimo 50%+glasova). Usvojena Pravila vlasnika bi se onda u skladu sa propisima podnela registratoru i Upravnik ili PU bi morali po njemu postupati.

SKRIVENI TROŠKOVI ZA STAMBENE ZAJEDNICE

SZ su neprofitne organizacije (osim ako izdaju neki prostor). Propisano je da moraju da imaju tekući račun kod banaka, a tako je nametnut i trošak SZ prema bankama za mesečno održavanje istog. Ako bi SZ otvarala dva računa, jedan koji kontroliše Upravnik a drugi za investiciono održavanje, onda bi SZ plaćala dva puta tu naknadu banci itd. Po meni, Zakon je morao da predvidi, kada je već obavezao SZ da ima tekući račun, da banke mogu naplaćivati svoju uslugu samo simbolično ili to na drugi način rešiti jer se bankama učinila usluga ovom odredbom jer je samo u Beogradu kao posledica otvoreno na desetine hiljada tekućih računa stambenih zajednica. Ako mi kao SZ kod jedne banke plaćamo mesečno održavanje 595 RSD, to je 7140 RSD/god, i neka hiljadu zgrada plaća isto, to je 7.140.000 RSD godišnje, dok je za 10.000 SZ to više od 71 milon dinara godišnje samo na ime održavanja tekućih računa. I u tome se više nego očigledno mogu videti nedostaci ovih propisa, a šta je sve sa tim parama moglo biti urađeno… Dakle, država je pokušala da uredi ovu oblast ali nije donela adekvatne propise da zaštiti Stambene zajednice i svoje građane koji su postali dodatni finansijeri banaka… ali to su samo moja razmišljanja i ne čujem da se iko time bavi.

Gde su još skriveni troškovi SZ… Recimo overa kod notara odluke SZ koju notar naplaćuje po cenovniku za Pravna lica, jer je SZ zakonom iz 2016.godine postalo pravno lice, a notar nema cenovnik za neprofitne organizacije. Takođe, plaća se naknada registratoru u opštini za unos promene u registar a Zakonom je propisano da upravnik ima mandat 4 godine. Znači, svaki novi upis, nova naplata. Svi ovi skriveni troškovi onda idu na teret fonda zgrade, odnosno, krnji se fond za tekuće i investiciono održavanje.

Srećom, ima bar jedna stvar koju sam ustanovio - učinjena je makar jedna stvar za SZ a to je da za građevinske radove u vrednosti preko 500.000 RSD oslobođene su plaćanja PDV po Zakonu o PDV. Ja bih samo postavio ptanje državi a što neprofitne organizacije kao SZ nisu oslobođene već od recimo 200.000 RSD koliko su nam na primer tražili svojevremeno za zamenu ulaznih vrata (da se poveća bezbednost svih na šta se propisi recimo često pozivaju itd), odnosno, zašto tek za iznose preko pola miliona dinara… Složićete se da zamena ulaznih vrata nije zamena sijalica.

I sad malo o JP Gradsko Stambeno. Na primer, zatražite ponudu od njih za neke radove i dobijete ponudu milionsku ili višemilionsku. Međutim, onda čitate ponudu i primetite, JP GS pored toga što deluje da su cenu duplirali, vam u svojoj ponudi ne daje ni odbitak za PDV. Onda stanete, mislite o tome i shvatite da su oni javno preduzeće koje nije na usluzi vama u javnom interesu već da posluje više nego komercijalno, a vi ste njihov investitor, a odloženo plaćanje je kredit koji vam daju za koji očekuju da ćete ga prihvatiti iako bi ga skupo platili.

Pozdrav

PS Možda sam ovim tekstom nekog nepravedno prozvao ali to mi nije bila namera ili izneo podatak koji ne odgovara baš za vašu SZ ali je verovatno sličan, možda sam izneo neke zaključke na osnovu ličnog iskustva do kojih drugi neće doći, a možda sam sve na pravi način predstavio - zaključite sami.

To su odluke Skupštine grada koje su donete u skladu sa važećim propisima, Zakonom itd… Ono što se odnosi na grad Beograd, odnosi se i na sve JLS. Zašti ih ne poštuju, …? To je nečiji problem.

1 Like

Čini mi se da niste pažljivo pročitali propise. Skupština Lokalne Samoprave (u ovom slučaju Beograda određuje MINIMANI IZNOS, a Skupština Stambene zajednice određuje koji će iznos vlasnici posebnih delova izdvajati.

1 Like

Propise sam pročitao, pa ću pokušati da predstavim jasnije šta sam hteo reći. Skupština naravno da odlučuje, ali ako grad propiše minimalnu cenu koja je ispod svakog minimuma za kategoriju kojoj zgrada pripada onda nešto ne štima.

Soliter može imati 80 stanova, površinu krova 300 m2. Zgrada šestospratnica, može imati 40 stanova, površinu krova 400 m2. Za soliter ako je hidroizolacija 20 evra/m2 treba da se plati 6000 evra, odnosno , neka je to hipotetički 75 evra po stanu. Za četvorospratnicu za hidroizolaciju treba 8000 evra, odnosno, neka je to 200 evra po stanu. Eto uticaja građevinsko-arhitektonskog rešenja. Obe zgrade recimo imaju lift, i iste su starosti, znači minimalna cena za investiciono održavanje je ista, jer je tako propisano, a u suštini nije isto.

Prilikom propisivanja minimalnih vrednosti za tekuće i investiciono održavanje, grad je definisao nekoliko kategorija koje tvrdim da su nepotpune jer apsolutno ne odražavaju i ne mogu se jednako primeniti na postojeće objekte na terenu. U Beogradu recimo imate i zgrade starije od 40 godina, i starije od 50 godina, i starije od 60 godina itd. Toga u kategorijama nema.

Propisivanjem kategorija, za neke objekte su minimalne propisane vrednosti malo ispod onih koje su im potrebne dok za neke druge su daleko ispod onih koje su tim objektima potrebne. Objasnite to vlasnicima a da vas ne gledaju kao da hoćete nešto da uzmete od njih.

Takođe, podrazumeva se valjda kada se propisuju minimalne jedinične cene za IO i TO, da se to radi na osnovu neke kalkulacije. Mislim da u tu kalkulaciju ulazi i vreme kako starosti objekta tako i vreme potrebno za prikupljanje sredstava. Međutim, sa uvođenjem Zakona, zgrade se tretiraju da sve počinje od tog trenutka, tekući računi su počeli od nule, dok vek zgrada nije počeo od nule, dakle to su objekti koji već imaju desetine godina iza sebe i potrebna su im ulaganja sada a ne kada se za deceniju skupe novčana sredstva.

1 Like

Planiranje održavanja i potrebnih sredstava se vrši na osnovu stvarnih potreba. Upravnik bi trebalo da zna u kakvom su stanju elementi zgrade, redovno vrši njihovu proveru u skladu sa Pravilnikom koji to reguliše i na osnovu istog vrši izradu Programa održavanja. Kada ga izradi vrši kalkulaciju potrebnih sredstava i predstavi to skupštini SZ. Ukoliko to ne shvataju vlasnici posebnih delova, bolje da se mane ćoravog posla. Pokušaj zaklanjanja iza zakonodavca je pogrešan.

Naša zgrada je stara 66 godina. Stambena zajednica izdvaja za IO, TO i upravljanje oko 1.000.000 RSD godišnje što je oko 5.000 RSD po članu mesečno. Rezervisani fond za hitne intervencije je 200.000 RSD a preostala sredstva se troše po programu održavanja.

Da smo se držali minimalnih iznosa propisanih od strane nadležnih naš godišnji budžet bi bio oko 200.000 RSD.

1 Like

Upravo profesionalni upravnici mogu da dignu ruke od zgrada, ali onaj ko u njoj živi ili će sama da rešava ili da angažuje nekog da rešava probleme ili da se seli, jer propadanje zgrade koja se ne održava se sa vremenom ubrzava.
Vaš komentar “Pokušaj zaklanjanja iza zakonodavca je pogrešan.” ne znam na šta se odnosi. Moja kritika je upućena na propise koji su ipak ostali nedorečeni i površni, koji su pokušali regulisati materiju ali u suštini nisu dali odgovarajuće sistemsko rešenje a rezultati tih propisa će se pokazati i demantovati me ili ne.

Sadašnje stanje je takvo da:

  • ima zgrada koje su kao Vaša prepoznale da su neophodna značajna ulaganja koja je država kompletno prepustila stanarima i koji će se potruditi da ta sredstva obezbede i verujem da je to manjina,
  • ima zgrada koje prepoznaju da su potrebna velika ulaganja ali da veruju da država treba u njima da učestvuje jer je i ranije učestvovala,
  • ima i onih koji ne shvataju i ne prepoznaju ili i nemaju sredstava da plaćaju održavanje.

Moj komentar se pre svega odnosio na to da kada se već želelo uopšte mešati u kategorisanje zgrada to je trebalo uraditi kompletno a ne nepotpuno, i zato to smatram promašajem, ali se taj promašaj može brisati ili ispraviti. Vaša zgrada po propisima spada u kategoriju starijih od 30 godina, a evo rekli ste da je više nego duplo starija i da su minimalne cene apsolutno podbacile da ste morali verovatno 4 ili 5 puta uvećati cenu, čime ste potvrdili na svom primeru moju tvrdnju. Naša je zgrada starija od 40 godina, i ona je u istoj kategoriji ali ne verujem da su uporedive.

Odatle sledi i potvrda mog ranijeg komentara da su minimalne cene trebale biti određene na osnovu neke kalkulacije koja je ili izostala ili nije uključila sve inpute.

1 Like

Ko ne nadje način, tražo izgovor.