Gradsko stambeno - gradski hauzmajstori, fond za investiciono održavanje ili nešto treće


#1

Svako ko se ikad suočio sa investicionim održavanjem zgrada u deset centralnih BG opštinapre ili kasnije je morao da natrči na Gradsko Stambeno, JP namenjeno održavanju zajedničkih delova stambenih zgrada, uređaja i instalacija u njima, nekadašnji SIZ stanovanja.

Sam SIZ stanovanja bio je ono što bismo savremenim jezikom nazvali fond koji je popunjavao svoja sredstva iz stanarina koje su plaćali korisnici društvenih stanova a iz čega je između ostalog vršeno održavanje zgrada, koje su i same bile društveno vlasništvo. Stoga i ne čudi što je sa masovnom privatizacijom stambenog fonda tokom ratnih 90ih prestao veliki priliv sredstava u fond što je za direktnu posledicu imalo pad kvaliteta i obima investicionog održavanja zgrada. Od 2005 Gradsko stambeno postoji u sadašnjem obliku i pod sadašnjim imenom.

Finansira se od sredstava koja građani uplaćuju po Ugovoru o održavanju i to 7,4496 din/kvm u zgradama bez lifta i 11,4786 din/kvm u zgradama sa liftom mesečno. Istom preduzeću se plaća i usluga održavanja higijene u hodnicima i to po ceni 217,91 din po stanu . Sredstva namenjena investiocionom održavanju se prikupljaju u fondu i mogu se koristiti samo za usluge Gradskog stambenog, što se pokazalo kao višestruko skuplje nego kada se za iste usluge angažuju privatni preduzimači.

Ono što, međutim u mnogome opredeljuje građane da koriste usluge Gradskog stambenog jeste činjenica da oni obezbeđujuju i kreditiranje kroz plaćanje tih istih usluga na rate, a vezano uz plaćanje ostalih usluga kroz uplatnicu INFOSTANa. Dodatan uslov za korišćenje usluge Infostana jeste postojanje Skupštine stanara tj Stambene zajednice na osnovu čije odluke se onda i pokreće celokupna procedura procene troškova, predmera i predračuna za potrebne radove i sl.

Ovakva postavka stavlja Gradsko stambeno u monopolski položaj na tržištu investicionog održavanja zgrada, a uz novi zakon o zgradama praktično nameće obavezu Stambenim zajednicama pretnjom drakonskim kaznama i obavezno korišćenje njegovih usluga.

Kako je u pitanju javno preduzeće, diskusija o njegovim daljim planovima i razvoju se prirodno nameće kao tema javnog dijaloga a sa ciljem definisanja politika koje to prate. Stoga, uzimajuću prethodno u obzir, otvaram temu.


#2

Najcesce pitanje koje postavljaju stanari, u razgovorima koje vodim u poslednje vreme vezano za Zakon o stanovanju,jeste upravo pitanje vezano za sredstva kod gradskog stambenog preduzeca.Generalno ljudi su veoma nezadovoljni kvalitetom usluga koje im se (NE) pruza.Slusam samo prituzbe.Osnovni problem jeste nemogucnost upravljanja tim sredstvima,a da ne govorim o tome da nemate mogucnost izbora izvodjaca i cene.Dakle,neko prikuplja vasa sredstva,rukovodi njima i vrsi nadzor.Strasno.Ono sto smo nezvanicno culi na obuci je da se to preduzece u ovom obliku gasi od Nove godine.Za ovo nisam sigurna.Kod nasih ljudi se ovo preduzece dozivljava kao nekakav garant da ce poslovi nekada biti obavljeni.Cena radova je minimum duplo veca nego da sami nadjete majstora sa kojim cete direktno ugovarati cenu.Uporedjivala sam sa komsijama iz susedne zgrade ,koja je ista kao moja,kada smo krecili.Oni su skoro duplo platili istu uslugu.Zahtevi za izvodjenje radova kod njih stoje nerazumno dugo.Licno sam trazila nova vrata jos u decembru prosle godine.Kada pozovem kazu da jos nije dat nalog.Uvodjenje prinudnih upravnika ce favorizovati ovo preduzece jer u zgradama u kojima nema firme koja odrzava zgradu,oni ce biti nametnuti.Kompleksna tema,ali neophodna i pozeljna.


#3

Kolika je bahatost i koliki su monopolisti Gradsko stambeno moze se videti iz naseg primera…Mi smo dobili ponudu od njih za sanaciju prokišnjavanja ravnog krova. Cekali smo vise od godinu dana na odgovor, U tom periodu nam je od prokisnjavanja pao deo plafona na poslednem spratu a u stanovima se sliva voda po zidovima i elektrcnoj instalaciji i sve vreme se prosiruje steta. Ponuda koju smo dobiili je 50% skuplja od trzisne a da pri tome u ponudi nisu obuhvaceni radovi za termoizolovanje koji su po Pravilniku o energetskoj efikasnosti zgrada obavezni da se urade. Takodje nam nisu date jedinične cene , nemamo rezultate premera na osovu kojh se dostavlja ponuda niti grafička dokumentacija za sve pozicije radova, bez predloga ugovora u kome treba da budu definisani obaveze odgovornosti izvodjaca i nas kao investitora, i da li dobijamo projekat izvedenog stanja, atesnu i projektnu dokumentaciju i garancije . Rok i kolicine materijala koje su dali ne odgovaraju stvarnom stanju … Takodje su nas bukvalno ucenili jer kako im pise u ponudi ako odbijemo njihovu ponudu ili je ne postavimo u datom roku ne snose dalje odgovornost za problem koji treba da se resi a vise od 30 godina osim 6m kvadratnih ispred zgrade koji su asfaltirali nista nisu uradili kod nas a novac su uredno nam uzimali.
Eto nase tuzne price… Idemo sutra da im se obtatimo dopisom, da dostave sve potrebno sto nedostaje ponudi izvodjaca i korigovanu cenu, za koji znam da ih bas briga jer im se moze…


#4

Oni ce se lepo ograditi time da su pomenuti radovi investiciono odrzavanje a vas fond je tekuce odrzavanje.Ponuda koji su vam dostavili je za njihove komercijalne usluge i moze da bude kolika god hoce.


#5

Hvala na pojasnjenu ! Javicemo sta su nam odgovorili ( a ko zna kada ce to biti jer pune 2 godine cekamo da nam odgovore i da nam se resi problem…)