Tema je preširoka i pokušaću da pošaljem sekretaru dokumntaciju pa vidite kako to da ide u diskusiju.
Zakon o energetici, Uredba Vlade Republike Srbije i direktive EU nalažu da se naplata toplotne energije vrši po potrošnji, da se merenje potrošnje vrši pomoću kalorimetra a tamo gde to nije moguće deliteljima ili na površinu ili po instalisanoj snazi.
Tu sada odmah nastaju problemi. Nije dokazano da ima ikakve koristi od delitelja. U jednoj studiji urađenoj u Hrvatskoj, različiti su rezultati, negde pomažu a negde donose loš rezultat. Zbog toga tamo i niču udruženja “protiv razdelnika” itd.
Merenje u podstanici nije naplata po potrošenoj toplotnoj energiji već po isporučenoj toplotnoj energiji. Tu kupac nema uticaj, isporučenu toplotnu energiju određuje prodavac. Kalorimetri, delitelji ili m2 služe samo da odrede ko će platiti koliki deo isporučene toplotne energije. Bilo je slučajeva da su stanovi bili pregrevani, da su ljudi otvarali prpozore … da je isporučivana veća toplotna energija nego što je potrebna. Hvatani su radnici toplane kako kasno noću ulaze u podstanicu i podešavaju protok. Neke zgrade su samovoljno podešavale na manji protok i stavljale dodatni katanac da ne mogu ući bez, tada, predsednika skupštine i tu su onda nastali sporovi do pretnji da će cela zgrada biti isključena. Itd.
Po nama, potrošnja je ono što izmeri Vaš kalorimetar i ništa više. Kada, recimo, idete negde, zavrnete ventile i nema potrošnje. Cena bi trebalo da bude 0 dinara ali nije, O tome u materijalima,
Delitelji imaju velike nedostatke. Prvo, plaćate čitanje “impulsa” koji su merna jedinica za ništa. Oni mere temperaturu na radijatoru i u stanu pa ukoliko je temperatura na radijatoru veća od temperature prostorije onda on odaje toplotu stanu i tu razliku pretvaraju u impulse. E sada Zakon o energetici jasno govori da je posao čitanja,izdavanja računa i naplate u nadležnosti snabdevača toplotnom energijom i ne naplaćuje se dodatno. Zakon o zaštiti potrošača takođe kaže da je ta usluga besplatna i da treće lice ne može da Vam se obraća bez Vaše izričite saglasnosti. Zato prodavci delitelja potpisuju ugovor sa Vama ne govoreći da će Vas to dodatno koštati. Zatim, koliko košta delitelj posle isteka roka? Ko ih baždari i proverava njihovu ispravnost (tačnost)? U Zrenjaninu je bilo slučajeva da su ljudi zavrtali sve ventile i živeli u hladnim stanovima jer račun je bio ogroman. Na našoj FB strani ima slika jednog računa gde je potrošnja 0 a iznos 31.000 dinara! I tamo je bilo protesta oko abnormalnih računa u pojedinim zgradama sa deliteljima. Da paradoks bude veći, dobijeni su “besplatno”, kao donacija.
Onda, podložni su zloupotrebama. Kada cev razvedete spiralno (kao u kupatilu) vi praktično imate radijator ali na njemu nema delitelja, Time Vi brže zagrejete stan, imate veću potrošnju a manje impulsa, odnosno, manji račun. Razliku plate komšije. Isto važi ako dodate koje rebro na radijatoru ili uvedete podno grejanje. Kako to sve sprečiti, ko će da obiđe desetine hiljada stanova i da proverava zloupotrebe i sa kojim pravom će ulaziti u tuđi stan?
Dostaviću analizu “fiksnog” i “varijabilnog” dela.
Ono što je sada činjenica, Zakonom o energetici do 31.12.2016. godine toplane su bile dužne da sklope ugovore sa svakim kupcem posebno. Ne pada im na pamet jer je ugovor volja dve strane pa moraju da pitaju i kupca. U zakonu postoji, ispunili smo uslov usklađivanja naših zakona sa zakonima u EU, u praksi možete na to da zaboravite. U toplanama se vrte ogromne pare, tamo je ogroman broj zaposlenih, naročito administrativaca, i nema teorije da se odreknu bilo čega.
Pitanje je vrlo prosto, čemu služi daljinsko grejanje? Da li se ja i komšija udružujemo i organizujemo zajedničko grejanje da bi nam računi bili veći nego da se sami grejemo?