Da li je Beogradu potreban "Infostan"?

JKP “Infostan tehnologije” je gradsko preduzeće namenjeno objedinjenoj naplati troškova za vodu, grejanje, zajedičku struju, održavanje zgrade. Samo po sebi ono ne radi ni obračun utrošene zajedničke struje, grejanja (tamo gde postoje kalorimetri), potrošene vode, troška održavanja i sl već sve to, u procesu formiranja računa za pojedino domaćinstvo, rade svaka od kompanija koja pruža tu uslugu: Vodovod, Elektrane, Distribucija, kompanija za održavanje zgrada i sl. Svoju uslogu objedinjenog naplatioca potraživanja, Infostan naplaćuje kroz % od troška, praktično dodajuću to na cenu i time uvećava konačan račun koji plaća svako domaćinstvo u 10 centralnih gradskih opština. Infostan se ne bavi naplatom zaostalih potraživanja već za to angažuje privatne izvršitelje koji svoju “uslugu” takođe naplate od onoga kome potražuju dug, a ne od Infostana. Infostan, samim tim, bi trebalo da uvek pozitivno posluje i time predstavlja zaradu za grad. Ako se pogleda bilans uspeha za 2020, dolazimo do toga da je Infostan prihodovao 1.294.757.000 dinara, odnosno nešto preko 11.000.000 evra, a da je zaradio 98.292.000 dinara, odnosno oko 836.000 EUR čistog profita.

Da li grad Beograd treba da ima firmu koja zarađuje bezmalo 1 milion evra samo od naplate redovnih potraživanja kompanija koje nisu sve u njegovom vlasništvu a da pri tome se ne stara čak ni o naplati dugovanja već za to angažuje privatne izvršitelje? Da li je 10 gradskih opština dužno da skuplje plaća komunalne usluge? Da li je u stvari svrha Infostana da od svog profita finansira populističke projekte gradske vlasti?

1 Like

Ниједно јавно комунално предузеће не би смело да остварује значајну добит јер они нису на тржишту, имају монополску позицију. Дакле, морала би се смањити накнада коју наплаћују. Такође, питање је колико уопште имају запослених и да ли је заиста све оптимално организовано. Сва је прилика да је и ова добра идеја злоупотребљена за корист владајућој странци и удомљење “заслужних” као и њихових рођака, кумова и пријатеља.

На наредне локалне изборе изиђите с платформом која предлаже демонополизацију комуналних услуга и укидање јавних предузећа у тим делатностима.
Једина комунална услуга од свих побројаних у Београду за коју моја варош има установљену јавну корпорацију је сакупљање и одлагање смећа, док све остале услуге пружају приватни провајдери које тржишна конкуренција наводи на то да их нуде по разумним ценама, као и на то да буду увиђавни спрам потрошача, ефикасније од сваког замисливог прописа.
Треба ли да поменем да дуговања и затезне капате овде уопште нису тема?..

Не треба да се “смањи накнада” коју монополиста произвољно намеће корисницима - а, сваки је износ произвољан у недостатку тржишне утакмице - него да се монопол једном за свагда укине.
Па, нека онда они који желе да пружају комуналне услуге виде како ће да послују с профитом…

1 Like

Не знам да ли сакупљање смећа може да остане једина јавна услуга. Не може снабдевање водом да се демонополизује јер су дистрибутивне водоводне инсталације и производња воде у надлежности града. Слично је и са трошковима за канализацију. Идеја да се такви трошкови наплаћују обједињено је добра (са становишта потрошача) али је, као и многе друге добре идеје, злоупотребљена на начин описан у почетном посту. Наплата, ко год да је врши, подразумева трошкове, које ће наравно покрити крајњи купац. Оно што не сме да се дозволи јесте да јавно комунално предузеће на тој наплати ствара значајан профит.

То што је инфраструктура у надлажности града, не имплицира да услуге не могу да се демонополизују. Иста је ситуација са нпр. железницом, па по српским државним пругама возе сви возови који се упишу у ред вожње…
Верујем да је кључна ствар гледе спречавања “злоупотреба” та да се оне системски елиминишу - ако нема конфликта интереса, ако нема монопола, онда нема ни простора за злоупотребу; остаје простор само за отворени криминал, а то санкционишу већ постојећи закони.
И, на концу, јавна корпорација не мора нужно да забележи профит да би била у “злоупотреби” - довољно је да, у недостатку алтернатива, послује неефикасно, да сав новац који отму Београђанима поделе на плате хиљадама беспотребно “запослених”, својим партијским капетанима и башибозуку, да новац из јавних преливају у приватне фондове разним “акцијама” како су то ономад маестрално радила “Браћа Карић”…

Простора за “злоупотребу” је толико много, и социјални притисак на “надлежне” је толико снажан, да НИКО не може да се одупре “злоупотреби” - ако би се такав див-јунак однекуд и појавио, не би прошло дуго пре него му видимо леђа…
Нека, дакле, водоводне цеви и даље буду јавна инфраструктура у власништву града, али нека дистрибуција и наплата буду на слободном тржишту, и нека Београђани имају избора од кога ће да купују воду, струју, гас, итд.
Тако ће комунална предузећа имати “органски” мотив да послују ефикасно, а евентуални профит ће бити њихова приватна ствар ако га остваре.

Да, то је свакако будућност, али код нас се такве ствари раде тек када се неко из редова блиских власти јави да је спреман да “ускочи” (МХЕ на пример). Причамо о слободном тржишту и приватизацији а сведоци смо како су управо те идеје тешко злоупотребљене на овим просторима. Социјални притисак - па можете да замислите како би напали идеју да се расформира Инфостан?
Све док се не успостави истински независна контрола власти на свим нивоима, која сада постоји само на папиру, неће бити бољитка.

Заиста је тако, али управо се у томе налази једина предност опозиције - она може да обећа да ће да укине казан са којег се хране послушници режима, а да тиме не антагонише људе који би гласали за њу, напротив!
Колико год да Инфостан има упосленика (а, легион им је име), они су минорна мањина Београђана - огромна већоина се налази са друге стране барикаде, и елоквентно изражена воља да се развласте они који им пију крв на сламчицу би их мобилисала за политичку алтернативу…

На “паткицама” је да се определе хоће ли услед недостатка политичке куражи да стану на страну система који би да мењају, или да му се храбро супротставе и легитимишу се као стварна алтернатива. Не сипа се ново вино у старе мешине, стари мој!..

Нажалост, ово није баш сасвим тачно. У јавним предузећима и уопште градској служби запослена је тушта и тма људи који су купили сигурност за оданост. Ту је и гомила буразерских фирми и њихових запослених који су преко моћника прикључени на дебелу славину градског буџета. Тај штеточински систем се гради већ 7-8 година и неће бити нимало наивно обезбедити масовну подршку за алтернативу. Пре две и по године сам 60 недеља узастопно шетао у протестима и гледао армију Београђана како мирно пролази поред нас или седи по кафићима и гледа нас као да смо пали с Марса. То је реалност која се није пуно променила. Весић две и по године малтретира пар десетина хиљада људи од Калемегдана до Рузвелтове, да ли су се побунили? Не, они погнутих глава ћуте и трпе и трпели би још 10 година.

Истина је да се око казана окупило кусо и репато, али Београд има више од милион бирача, а ових нема више од 100.000 скупа с широм фамилијом…

Добро сте приметили да “широке народне масе” нису показале ентузијазам какав краси “паткице”, без обзира што су готово листом на губитничкој (да не употребим сочнију реч) страни, али ако усмерите за тренутак пажњу на себе и критички сагледате шта је супстанца онога што сте ономад нудили (а, ради се о општим местима и лепим жељама зачињеним наивним социјалним утопизмом) биће Вам јасан њихов недостатак мотивације!

Ако су комунална предузећа оно што кињи 90% Београђана, онда кажите “укинућемо Инфостан!”. Ако је “комунална полиција” оно што малтретира грађане, реците “укинућемо комуналну полицију!”. И тако редом…
Све те ствари јесу у домену градске власти, и за њихово спровођење нису потребна средства, кредити из иностранства, нити подршка виших инстанци власти.

За разлику од обећања “друштвене једнакости”, “праведности” и сличне магле, ово су конкретне и свима разумљиве речи за које гласач може да се ухвати - дакле усмени уговор између Вас као “провајдера политичких услуга” и носилаца политичке моћи, тј. грађана.
Да сте то изговарали уместо вербалне дијареје о апстрактној “корупцији”, “заробљеним институцијама”, “правди” и “одговорности”, ови вас не би гледали као секту лудака, док испијају пивце за живце!?

Весић и Весићи имају конкретне паре, намештења, послове и схеме. Ако ви немате да томе супротставите макар конкретне речи, онда је поштеније да заборавите на све…

Не мучи људе Инфостан већ ставке на рачуну, Инфостан је у свему најмањи проблем (мада смо од тога почели ову тему :grinning:). Не мучи их ни Комунална полиција већ оно што (не)раде. Не муче их ни Београдске електране већ цена грејања. Можемо да обећамо да ћемо све то да укинемо али пошто тај посао неко ипак мора да ради, можемо и да их “преформатирамо” тако да заиста раде свој посао.

Наш покрет чине разни људи, идеје и акције. Видим да имате ентузијазма :grinning:, ако сте расположени свратите у Доситејеву 13, да претресемо све могућности и дођемо до најбољег предлога.

Искрено хвала на позиву, али ја ћу, скептичан по природи и поучен искуством, попут Београђана које малопре поменусте, остати да уз пиће гледам како пролазите… Ипак, задржавам право да се повремено огласим и изнесем примедбе које ће можда некога међу вама подстаћи да преиспита подразумеване политичке позиције, јер, иако скептичан, гајим веру да ће се у вашим редовима наћи клице неког будућег политичког преокрета и функционалне демократије.

С најискренијим жељама за ваш успех, мој срдачан поздрав!
М.

Разумем, хвала на лепим жељама.

Da malo dopunim i ukažem na ono što je verovatno mnogima promaklo:

Prva prevara :

JKP Infostan izrađuje i šalje račune krajnjim korisnicima komunalnih usluga. ZA TO NAPLAĆUJE PROVIZIJU OD KORISNIKA KOMUNALNIH USLUGA (GRAĐANA) A NE OD KOMUNALNIH PREDUZEĆA U ČIJE IME VRŠI NAPLATU I TIME OSTVARUJE PROFIT! Da li vam kad nešto kupite prodavac naplaćuje i štampanje računa i time ostvaruje dodatni profit?

Zaključak: Javna preduzeća svoju neefikasnost svaljuju na leđa korisnika njihovih usluga.

Zašto građani Beograda uopšte plaćaju nešto što ne bi trebalo da plaćaju?

Druga prevara :

U našoj zgradi je podstanica gde je smeštena oprema Beogradskih Elektrana, a mi (vlasnici posebnih delova) niti znamo šta je tu smešteno niti imamo tu pristup. Potrošnju opreme u podstanici i u zajedničkim delovima (sijalice i slično) evidentira brojilo za evidentiranje potrošnje zajedničke električne energije .

Cena utroška zajedničke električne energije (u našoj zgradi) u periodu grejne sezone je 4 (četiri) puta veća od one van grejne sezone.

Zaključak: Razliku u ceni čini potrošnja uređaja u podstanici koja nije uračunata u cenu proizvodnje i isporuke toplotne energije !

Zašto ti troškovi nisu uračunati u cenu proizvodnje i isporuke toplotne energije nego su svaljeni na građane na pokvaren i podmukao način?