Besplatan javni prevoz

Od marta 2020. godine Luksemburg uvodi potpuno besplatan javni prevoz, što uključuje prevoz u samom gradu Luksemburgu, kao i autobuse i vozove do okolnih mesta u ovoj maloj državi. Evo više informacija:

U stvari,Luksemburg nije prvi u tome, Glavni grad Estonije, Tallinn, ima besplatan javni prevoz od 2013. godine, ali samo za lokalno stanovništvo. U oba slučaja, cilj je da se ljudi motivišu da više koriste javni prevoz a manje svoje automobile, te da se tako smanje gužve i očuva okruženje. U Estoniji i da siromašniji ljudi mogu lakše da koriste javni prevoz.

1 Like

Da li Vi to, Nina, sugerišete da Beograđani nedovoljno koriste gradski prevoz? Nisam odavno bio u prilici da proverim, ali ne sećam se da je to bio slučaj - naprotiv, takve gužve nisam video ni u Mumbaju! Pretpostavljam da ni u Talinu, ni u Luksemburgu to nije slučaj, i da su imali višak kapaciteta… Čak i taj takav jadan gradski saobraćaj u Beogradu je debelo subvencionisan, pa ako bi se desilo da Vas Vesić posluša i ponudi prevoz za Dž, prvo bi takozvani “privatni prevoznici” bili izbačeni iz službe jer oni ne dobijaju pare iz gradske kase i moraju da zarade za gorivo, vozila i plate, pa bi prevoz bio sasvim nalik na onaj iz veselih 90-tih! U sledećem koraku bi - spreman sam da se kladim - vlast doskočila problemu izgradnjom čitave mreže gondola nad Beogradom…

Pa, nisam sigurna da sugerišem, ne znam dovoljno o tome. Ideja besplatnog javnog prevoza ima dosta kritičara, mislim u Luksemburgu. Tema je za diskusiju.

Mislim da je naš prevoz subvencionisan i ovako i onako. Ništa ne može da radi bez para, i ako bi prevoz bio besplatan, znači da bi se plaćao od poreza. Ako bi se npr od svih firmi zahtevalo da uplate deo para po zaposlenom, te pare bi bile upotrebljene za javni prevoz. Pošto poslodavci i sada moraju da plate zaposlenima prevoz, samo to po sebi ne bi bio dodatni namet. Imamo i problem da se mnogo ljudi vozi bez karte, a s druge strane se zapošljavaju kontrolori i drugi kojima je posao administracija karata. Tu bi se uštedelo. Inače se subvencionišu karte đacima, studentima, nezaposlenima. Trebalo bi to sve staviti na papir pa videti.

Na žalost, prevoz je zaista kao u 90-tim. Verovatno iz mnogo razloga, a svi vezani za brojne vrline naše vlasti. Besplatni javni prevoz to ne bi rešio, ali ne vidim ni da bi pokvario. Potecijalno bi neko prešao sa kola na GSP.

A kako smo došli do mreže gondola, nije mi sasvim jasno. :wink:

1 Like

Ja ne razumem ni to da se od poslodavaca traži da zaposlenima plaćaju prevoz!? Ako bi država na nećemu trebala da insistira u odnosu između poslodavca i zaposlenog, onda je to da ovaj prvi zarade isplaćuje radovno i u celosti, a ne hoće li biti markica za prevoz i bonova za “topli obrok”…
Sve se ovo dešava u gradu u kojem vlasti i sindikati sprečavaju Car-Go da učestvuje u javnom prevozu?! Uopšte mi se ne čini da je ono što nedostaje još više etatizacije!
A, mreža gondola je samo primer za rešenje kakvo ćete dobiti od agilne i korumpirane vlasti, i uopštne nije bitno da li funkcioniše…

Milivoje, posto vidim da vama svasta ponesto nije jasno i da odavno niste bili u Beogradu, pokusacu neke stvari da vam pojasnim. U Beogradu je generalno veoma losa infrastruktura saobracaja, i svakog jutra i popodne, u “udarno” doba kad ljudi idu ili se vracaju sa posla, je totalni kolaps. Ne daj boze da na posao morate da idete na suprotan kraj grada, za manje od sat i po vremena nema sanse da stignete.

Nas bi spasio metro. Takodje bi pomoglo da ima znatno manji broj automobila i da se ljudi vise voze prevozom. Besplatan prevoz bi bio jedan nacin da se ljudi motivisu da ostave automobile kuci i idu u grad prevozom. Naravno, da bi to funkcionisalo, morao bi biti mnogo bolji sistem javnog prevoza. Kao sto je Nina rekla, ako bi poslodavci uplacivali novac za prevoz drzavi umesto zaposlenima, i kad ne bi bilo kontrolora, to bi pojacalo budzet za javni prevoz.

Istina je da meni mnogo toga nije jasno. Na primer, nije mi jasno zašto mislite da bi neko uopšte investirao u metro u prestonici zemlje koja bankrotira svakih 20 godina?! Takođe, nije mi jasno kako bi i zašto iko pravio metro koji neće da donosi prihod?!
Ali, pored svog ovog silnog nerazumevanja i odsustvovanja iz beogradske velekasabe, ja, bivša sugrađanko, imam i nekakvo iskustvo i istorijski uvid u Vaš saobraćajni problem. Tako sam recimo pre 20 godina imao priliku da tramvajem putujem iz Bloka 44 do Banjice i nazad za tričavih 6 sati - 3 u jednom smeru, 3 u drugom - pa kad na to dodate onih 30 minuta zbog kojih sam se uputio na Banjicu i jednu pauzu za “topli obrok”, eto čitavog radnog dana! Ne verujem da je danas išta gore, ali nemam ni iluzija da je imalo bolje, a Vi me ispravite ako grešim.
A, moram da primetim da ni besplatan burek ne bi bio na odmet. Pa, da poslodavci plaćaju državi, a da Goran Vesić lično umesi i ispeče milion bureka za beogradsko radništvo, seljaštvo i poštenu inteligenciju! Poslodavci su ionako vreće bez dna što novac beru s grane, je l’ da?

Luksemburg. tacka .mi nismo luxsemburg ,beograd je milionski grad,nema nista za dzaba ni vi nebi voleli da vodite biznis za dz

Ne bih volela da vodim biznis za dž, a ne umem ni ovako ni onako. Ali niko ni u Luksemburgu to ne radi za dž, pitanje je samo kako se finansira i od koga, koliko je to efikasno, ali o tome već piše u prethodnim porukama.
Nego, novo je da sada firme u Beogradu imaju veoma složene, neverovatno složene načine na koje isplaćuju zaposlenima naknadu za prevoz. Mislim da se time nivo neefikasnosti finansiranja gradskog prevoza popeo na nove visine. Zaposleni moraju da dokažu kako se voze na posao, potvrdom o prijavi boravke, računima od pojedinačnih karata, markice, benzina. Verujem da to uzme jedan sat mesečno po zaposlenom onima koji se bave administriranjem svega toga. Što je takođe trošak, potpuno sumant.

2 Likes

Ja mislim da je dovoljno dati platu a osoba sama sebi moze kupiti kartu.Tako da je taj sistem apsolutno nepotreban ali posto ljudi nebi kupovali karte drzava pokusava da isfinansira rupu od GSPa.Problem je u ljudima, sve sitni prevaranti,ciganluk jednom reci , vrlo mali broj ljudi ima svest…cicije smo

1 Like

Ne vidim nikakvu poentu u plaćanju javnog prevoza ako se opušteno investira u “vrapce” koji trenutno vrte krugove po centru. To su plaćeni vozači i mala električna vozila(koja moraju da se održavaju) koja bi trebalo da odnose đubre, ne da vozaju mali broj ljudi po trasi koja se prelazi peške za isto vreme koje treba “vrapcu” da pređe. Novac uložen u “vrapce” je daleko potrebniji GSP-u. Ovaj servis treba ukinuti, ili izmeniti tako da prelazi veću distancu, a ne da se mota po pešačkim zonama i da redovno trubi pešacima da im se sklanjaju sa puta.

1 Like

To o trubljenju je posebna tema - kultura saobraćaja - auto-saobraćaja i saobraćaja uopšte, koju karakteriše agresivnost odvrnuta na 7 po default-u…