Kvalitet vazduha

Evo sve pise i primeri po gradovima

1 Like

hvala @sekretar1 i @Helena_P jel imamo jos predloga?

Super su navedene mere iz članka, da ne ponavljam javni saobraćaj i zelenilo, dodala bih nešto iz lokalnog beogradskog konteksta, a to je individualno grejanje.

Male kotlarnice su pre više godina kada sam gledala istraživanje (još kad bih iskopala koje, ali se sećam da je bilo hard copy, nešto “Stanje životne sredine u Beogradu” za npr 2008.) imale najviše udela u aerozagađenju čvrstim česticama, više nego npr saobraćaj na koji prvo pomislimo. Kapiram da im se smanjio broj iz različitih razloga, ali verujem da i 2018. imaju dobar udeo u aerozagađenju.

(ovo dalje je malo vezano i generalno za temu grejanja)

Grejanje na čvrsta goriva najčešće praktikuju domaćinstva koja nemaju priuštivu alternativu, pa je pogrešno stvar rešiti samo zabranom, ljudi moraju nekako da se greju zimi i to se neće promeniti uskoro :wink: . Cena centralnog grejanja je bizarno visoka s obzirom da je ideja centralizacije da se smanje troškovi i optimizuje zadovoljenje potreba za masovnim grejanjem i to igra bitnu ulogu u demotivaciji za novim priključcima na daljinski sistem grejanja, svi koji žele da uštede (novac) gledaju da se greju na struju. Struja opet dolazi oko 75% iz neobnovljivih izvora energije koji zagađuju, samo su elektrane za razliku od toplana tamo negde daleko (npr Obrenovac) pa mi u Beogradu manje primećujemo. E sad ko ne može ni struju da priušti greje se na ono što može - drvo, pelet, pa onda i gume, drugi otpad… Taj takav dim odlazi slobodno u vazduh najčešće bez ikakvog filtriranja, ako nema košave, ohladi se i taloži čađ u nižim delovima. I ovde ne pričamo samo o periferiji grada i nekim neformalnijim naseljima, male kotlarnice imaju stambene zgrade i u centru i na periferiji.

Sadržaj onoga što se sagoreva je maltene nemoguće potpuno kontrolisati, mnogo teže nego recimo regulacija goriva za vozila. Kako ja vidim jedino realno je da se stimuliše nekakva alternativa takvog grejanja koja bi bila održiv(ij)a i dostupnija, do tad bi svaka zabrana individualnog loženja (pun intended) bila potpuno društveno neosetljiva. E sad, da li treba da se pomogne sa prevođenjem i akumulacijom solarne energije, da li da se (bio)gas (npr iz Vinče?) promoviše i subvencioniše, da li da se pokuša sa nekim novim kolektivnim grejanjem, da li da čekamo da električna energija iz integrisanog sistema dolazi iz obnovljivih izvora pa da se svi prebacimo na struju… iskreno nemam jednostavan odgovor, treba nam nova ekspertiza, ali svakako i viši standard (zato u članku koji je Helena_P poslala nema tog problema).

Ono na čemu odmah može da se radi je npr visina dimnjaka. Postoji regulcija u metrima koliko ja znam, ali se očigledno ne poštuje. Ovo ste sigurno videli tamo gde je brza hrana, npr Blok45 ima mali dimljeni pakao, a ima ih i svugde po gradu. Takođe i stambeni objekti imaju obavezu da obezbede visinu dimnjaka, ali mi se odokativno čini da je ona relativna u odnosu na visinu tog samog objekta, tako da npr u Zemunu dvospratna zgrada koja je pored sedmospratnice ne izbacuje dimnjak na svoju trostruku visinu, već dim ide nekim nevoljnicima sa četvrtog u stan. Možda može da se zagovara i neki sistem priuštivih a kvalitetnih mini filtera, treba to istražiti.

Za sada nas od sarajevskog scenarija “čuvaju” najviše :slight_smile: a) vozači koji su pre desetak godina radi sopstvene uštede prešli na plin, b) ljudi koji su planirali Novi Beograd i druge delove grada masovno priključene na daljinsko grejanje i c) topografija i ruža vetrova nad Beogradom. Nemojte da plačete sinusi, ali svaka čast košavi.

8 Likes

Кошава диктира чистоћу ваздуха

1 Like

Ako nocas prezivimo bice dobro… znaci ipak nisu automobili vec odzaci.

PM10 u Pancevu 500, u Oml Brigada, Mostar 259, !!!

2 Likes

Evo EU standarda za kvalitet vazduha:
http://ec.europa.eu/environment/air/quality/standards.htm

Oprostite, jel moze neko tumacenje ovih EU standarda. Hemicari, fizicari, anyone?

Stanje vazduha možete pratiti na: http://aqicn.org/map/belgrade/#@g/44.8026/20.4593/14z. Ovih dana je najveća zagađenost bila od PM 2.5 čestica, koje su dosta sitnije od PM 10, i kod kojih slabo pomažu regularni filteri za vazduh. Zagađenje je na svu sreću palo u poslednjih par sati. Sličnu stvar radi i AirVisual aplikacija (https://airvisual.com) gde možete naći i listu merenja u drugim gradovima. Obe stvari imaju mapu, pa se može videti i šire okruženje. Ubedljivo najgora situacija ovih dana je bila u Tuzli i okolini, Prištini i Skoplju.

4 Likes

Protesti zbog zagađenja vazduha danas u Prištini (skorlujte kroz fotogtrafije na vrhu stranice): http://kosovotwopointzero.com/en/united-air-pollution/

1 Like

Ove maske su 15din komad…samo kazem!

2 Likes

@Helena_P postoje neke ideje, javljamo uskoro

3 Likes

Jako dobro je izgledao ovaj protest :slight_smile:

2 Likes

Evo iz Skotske nam stize New toolkit empowers citizens to tackle environmental pollution

New toolkit from University of Dundee and European partners helps citizens capture environmental data themselves to solve local problems with pollution
Grassroots groups across Europe have been using low-cost data collection technology to stimulate local government change
Initial toolkit print run of 3,500 and free to download today

https://www.dundee.ac.uk/news/2018/new-toolkit-empowers-citizens-to-tackle-environmental-pollution.php

2 Likes

Pozdrav svima, ponovo pale deponiju u Vinci ! U Mirijevu ne moze da se dise !!!

Više od polovine vozila u Srbiji ili čak 1,2 miliona emituje nepropisnu količinu izduvnih gasova, što znači da već najkasnije za dve godine neće moći da prođu tehnički pregled ako ostanu u takvom stanju.

Ovo je rezultat pooštrenog tehničkog pregleda vozila u Srbiji koji se primenjuje od 5. jula prošle godine i na kome su kontrolori, između ostalog, beležili emisiju izduvnih gasova na svakom automobilu.

I došli su do zapanjujućeg rezultata - čak 1,2 miliona od ukupno 2,2 miliona vozila zagađuje više od propisanog. Na sreću vlasnika vozila, prekoračenje dozvoljene količine izduvnih gasova zvanično se toleriše do 5. jula 2021. godine, odnosno samo se evidentira, a ne sankcioniše. Promeniti uredbu i iskljuciti ta vozila iz saobracaja.

Ovaj tip zagadjenja nema nikakve veze sa izduvnim gasovima koje ispustaju automobili. Celo naselje Visnjicka Banja je prekriveno gustim belim dimom koji vizuelno pdseca na maglu i smrdi na spaljenu plastiku. Namerno sad spaljuju djubre na deponiji jer u ovo doba godine ima najvise magle i izmaglice i na taj nacin pokusavaju da nateraju ljude da pomisle da se radi o magli. Dodjite u Visnjicku banju ili Mirijevo da udahnete taj toksicni vazduh i da se sami uverite u ovo sto sam napisao.

Upravo sam se prijavila na sajt posto sam proverila da li iko pise o deponiji u Vinci… Evo i fotografije iz visnjicke banje. Da, deponiju pale sve vreme, a prica o automobilima, izduvnim gasovima i malim kotlarnicama je samo pokrivalica za paljenje deponije. Svako ko zeli moze da se uveri u to, tako sto ce doci u visnjicku banju, na kraj mirijeva, velikog sela…smrad spaljene plastike ce vam sve reci.

Ciao Ivo . Pa ja koliko nešto površno znam , za nas ovde jedino realno rešenje ,a ako želimo da budemo u kontaktu sa realnošću ,jeste da od Madjara krenemo da iznajmljujemo osiromašeni uranijum (što pre iz razloga što oni sada kreću u tu priču i ne znam zašto ,ali jeste bitno da odmah i mi sudelujemo u startu ) , da krenemo kao pioniri u nuklearnu tehnolgiju, i da nam cilj bude nuklearni reaktor- jel da , koji po najnovijoj teh se pravi na nekih valjda 500-700 m dubine (znaš ono gore krave pasu , a dole, baš u dubini n. reaktor - strava ilustracija može da se napravi …:slight_smile: , i još da dodam da je to najčistiji, i najsigurniji izvor energije kojim smo ovladali . No , bilo lepo da neko iz struke kaže nešto na ovu temu. Pozdrav